Sofie Charlotte Nässén

Kolla in artikeln vettja!

Publicerad 2014-08-31 19:00:35 i Allmänt,

Nu har Metro publicerat en artikel från vårt race igår. Jag gillar rubriken ;) Vi kom 5:a bland lagen vilket är superroligt då vi inte diskuterat någon speciell placering. Det har verkligen varit huuuur roligt som helst att få möjligheten att träna med Metro och jag vill tacka Malin för denna månad!:)

http://touch.metro.se/tough-viking/metros-lag-skrattade-tough-viking-hindren-i-ansiktet/EVHnhE!ochTbP2MhEhfI/



Nya dojjor

Publicerad 2014-08-31 18:57:52 i Allmänt,

Tjabba!!

Kroppen känns förvånansvärt ok efter gården och imorse gav jag mig därför ut på en 8 km terrängrunda. Det var främst två saker som lockade speciellt denna morgon. Det första var att jag befann mig hos min faster i Nacka och dem bor precis bredvid ett superfint terrängspår. Sist jag sprang där var förra året och då var det extreeeemt jobbigt då banan erbjuder några riktigt tuffa backar, det sköna med idag var att backarna inte alls kändes lika jobbiga då jag fokuserade på hög stegfrekvens och "springa ur" benen i utförslöpningen. Känns skönt när man får kvitto på att det har gått framåt. Det andra som lockade var att jag fick ett par terrängskor av mamma igår som jag såklart var ivrig att inviga. Jag har länge tänkt införskaffa mig ett par men aldrig tagit tag i det, men ska man springa något mer terränglopp eller för den delen hinderbanelopp så är det nästan en förutsättning. Mina fötter efter allt badande igår var jättetunga och precis när man kom ur vattnet kände man lite syra i benen då fötterna (och för den delen brallorna som verkade suga åt sig vatten) kändes som tunga som betong.

Skorna kan jag i alla fall varmt rekommendera! Ett par lättviktade Reebok som inte suger åt sig vätska utan bara är att skölja av efter ett smutsigt lopp. För en gångs skull har jag inte heller gått på att jag pronerar och det verkar faktiskt fungera bra ändå. 




Tough Viking 2014

Publicerad 2014-08-30 20:21:20 i Allmänt,

HEEEEEEEEEEJ,
 
Direktrapport från en utav de roligaste dagar i mitt liv. I alla fall när det gäller träning. Känslan som infann sig när klockan ringde 07.00 idag var inte den bästa. Jag kände mig trött och inte alls lika peppad som jag hoppades att jag skulle vara (mycket beroende på flytt, ny stad osv.) nu när äntligen den "stora dagen" var här. MEN, senaste loppen har jag ju haft den känslan och det har ändå gått väldigt bra så jag kände mig därför lugn. 
 
När vi anlände till gärdet förändrades ALLT, musik spelades på hög volym, alla var glada och taggade och man kunde inte annat än dras med! 
 
Jag sprang loppet med min fantastiska teammate Anna-Viktoria och herregud vad roligt vi hade! Det var high-five efter varje hinder, vi hjälpte varandra och uppmuntrande ord byttes ständigt. Vi var helt enkelt en perfekt matchning och höll koll på varandra då den ena ville dra iväg i ett ostrategiskt högt tempo. 
 
Jag körde endast armhävningar två gånger (klarar man inte något hinder får man göra 30 st armhävningar), den första gången var pga att en person i hindret var allvarligt skadad så alla var tvungen att göra armhävningar och den andra gången var på grund att det var ALLDELES för lång kö till hindret (rexonas ramp, ingen större förlust hehe). Roligaste biten på hinderbanan var romerska ringarna och kustjägarhindret. Det värsta hindret och absolut värsta biten under loppet var precis innan mål: elstötarna. Jag har oroat mig för detta den senaste tiden men intalat mig själv att det nog inte gör så ont, MEN SABBLAR VAD FEL JAG HADE.. Jag fick tre rejäla kyssar och blev så chockad av smärtan att jag började hyperventilera när vi kom in i mål.. Tack och lov lade sig chocken snabbt och jag kunde njuta av att Anna-Viktoria, jag och resterande i laget gjort en GRYM insats. 
 
För mig slutade det på en 18:onde plats av 1300 startaden damer och det känns underbart. Detta är verkligen det optimala loppet för crossfitälskande löpare. Plötsligt känns vanliga lopp inte alls lika lockande ;) Trots elstötarna kommer jag definitvt göra detta igen. Jag och Anna-Viktoria har redan bestämt att vi kör tillsammans nästa år och då siktar vi mot en ännu bättre placering ;)
 
/ GLAD!!!
 
 
Taktiksnack innan






 




En bildbomb och mer kommer det garanterat att bli 😉

Självförtroende

Publicerad 2014-08-26 21:41:07 i Allmänt,

Godkväll,

Träningen kl. 06.30 igår med Metro hade jag förväntat mig skulle vara lugn men tji fick jag, hehe. Det var intervaller och sedan massor med ödle/björngång blandat med burpees, puuuuh. 

Resterande dagar den här veckan ska vara ganska lugna med uppladdning och vila inför lördagen. Andreas (träningscoach) hade lagt in ett distanspass i lågt tempo och ett 6-8 km-pass. Ikväll gav jag mig för första gången ut på Lunds gator och sprang 12 km i 4.54 fart fast med en icke klockad paus då jag stannade för att se huset dit jag och Samuel ska flytta. Området verkar helt okej men huset såg lite deppigt ut, hoppas lägenheten känns lite mer upplyst :)

Det var i alla fall skönt att få springa ett långpass inför Tough Viking och få lite självförtroende i distansen då dagens pass inte kändes speciellt jobbigt. Dock kände jag mig väldigt trött i baksidan igår så det blir väldigt lugnt inför lördag då jag inte vill riskera att känna mig trött och sliten. Det kommer dessutom vara ganska mycket med nollningen den här veckan. Spännande! 

Nu är det nära...

Obstacletraining

Publicerad 2014-08-24 15:18:47 i Allmänt,

Tjohej!

Vilken skojskojskojdag jag har haft med Patric och Anna-Viktoria (två av kompisarna från metrolaget) ute på Djurgården idag. Obstacletraining lett av Konstantin, vinnare av gladiatorerna och  Tough Viking, höll i träningen och i slutet fick man utmana honom i hinderbanan. Ja, jag kan ju inte skryta med att det gick asbra när jag mötte honom, men kul var det! Ännu en härlig pepp inför lördagens lopp! Fybubblan vad pirrigt det börjar bli 😁

Bildbomb från när vi körde










Seedinglopp Göteborgsvarvet och mentalträning

Publicerad 2014-08-23 16:04:11 i Allmänt,

Haaaaaaj,
 
Ganska direkt efter midnattsloppet förra lördagen valde jag att anmäla mig till göteborgsvarvets seedinglopp i Uppsala som anordnas av den löparklubb jag tillhör, Uppsala LK. Jag är tydligen i stort behov av andra chanser efter ett mindre lyckade lopp (gjorde precis samma sak efter jag bröt blodomloppet i maj..). Jag har dock dragit på om jag ska delta in i det sista och ärlighetens namn var jag riktigt opepp när jag satte mig på cykeln idag för att bege mig till Ulltuna där loppet hölls. Visserligen är det något fel på min gamla damcykel då ettans växel känns som trean men benen var verkligen sega och jag var trött. Revanschlusten var absolut en drivande faktor men jag kände främst hur viktigt det var att återfå självförtroendet. Visst tog jag personbästa på 5 km i torsdags men det är verkligen någonting med en milslopp och mig.. Det är den absolut värsta distansen då det mentala får sättas så mycket på prov.
 
Under första halvan av loppet låg jag på en stadig fjärde plats och hade trean precis framför mig fram till 6 km då hon tappade tempot en aning och jag valde att fortsätta trycka på. Planen var att inte springa långsammare än 4.15 fart och hela första 6 km låg jag strax under det men jag kände att jag inte ville tappa tempot så jag fortsatte i samma hastighet. Vid 7 km började loppet på riktigt, precis som det alltid gör och det började pirra i benen och tröttheten började smyga sig på. Det som gjorde att jag lyckades pressa mig idag var att jag bara försökte tänka positivt. När jag blir trött har jag en förmåga att börja önska att jag ska vricka foten (helt galet egentligen, hehe) och tänker "åh vad jobbigt det här är, varför gör jag det egentligen", MEN idag trängde jag bort dessa tankar och såfort de började komma tänkte jag istället "det här känns bra, du är stark, nu är det inte långt kvar". Detta tror jag var framgångsreceptet för dagens lopp. I löpning skulle jag säga att 50% är pannben, i alla fall i slutet när man börjar bli trött. Man får inte heller glömma hur skönt det faktiskt är när man klarar ett lopp och vet att man har tagit ut sig till max, den mentala belöningen. Idag lyckades jag hålla tempot ganska jämnt och kom in på en tredje placering (25:placering totalt) ) med personbästa på 42.01 (ett snitt på 4.12/km), allt tack vare att pannbenet var med mig. Ej att förglömma är att det mentala för mig också har mycket med dagsform att göra, ibland går det faktiskt inte att pressa sig mentalt.
 
En annan anledning till att jag valde att åka och köra loppet var att jag såg det som ett ypperligt tillfälle att säga hejdå till Uppsala LK som bidragit till många bra löppass och tävlingar under våren. Jag hoppas att Lund har någon klubb som är lika bra, men det är ett par stora skor att fylla ;)



Tredjepris var en schysst keps och vattenflaska 😃👍

Bellmanstafetten

Publicerad 2014-08-22 16:32:57 i Allmänt,

Sicket lopp igår! Jag mötte upp Mevexs lag och tillsammans åkte vi till universitet där loppet skulle hållas (i närheten av det i alla fall..). Vi var fem stycken som skulle springa 5 km var. Jag var fjärde man ut så jag hade gott om tid att värma upp och förbereda mig. Under uppvärmningen kände jag mig otroligt seg och trött i benen. Pulsen gick upp snabbt utan att knappt börjat och jag blev riktigt orolig om jag ens skulle orka ta mig runt.. Planen var i alla fall att jag skulle, som långsammast, hålla 4.10 fart och eventuellt lite snabbare om kroppen tillät.

När jag påbörjade första kilometern kände jag mig förvånansvärt stark, så som man ALLTID gör i början av ett lopp. Vanligtvis brukar jag hålla tillbaka för att inte göra det klassiska misstaget att köra slut på sig för tidigt men någonting gjorde att jag mer gick på känslan än förnuftet, vilket för en gångs skull var ett bra beslut. Första km blev därför en snittid på 4.03 och andra likaså. Jag såg ingen vits att hålla tillbaka då jag kände mig pigg och jag intalade mig själv att det faktiskt bara var 5 km, skulle jag gå in i väggen skulle jag i alla fall kunna hålla 4.20 fart och få en helt ok tid ändå. Under tredje km var det några fler backar men egentligen inga jättetunga, men snittiden blev något sämre och landade på 4.08. Fjärde km bjöd på en del nedför och gav därför ett snitt på 4.04. Under sista km kände jag att det sög i benen och pannbenet fick börja jobba. Att ha den känslan när det endast är en km kvar är mentalt skönt. Eftersom jag brukar göra kilometerintervaller intalar jag mig bara att det är en intervall kvar = ingenting (i alla fall om man tänker att man ska göra 7 st). Svårare är det under millopp då den känslan i benen kommer vid 7 km.. Sista km pressade jag mig själv och snittiden blev 3.59 vilket gav en sluttid på 20.15 (4.03 snitt på hela loppet)!! Lyckan var total! Personbästa på 5 km och jag fick bevisa för mig själv att jag faktiskt kan ligga närmare 4 snitt. Har under senaste tiden börja tveka på om jag verkligen kan hålla vissa tider då det känts tungt och i princip omöjligt att hålla ett högre tempo men efter gårdagen känner jag mig mycket bättre till mods. Visserligen var det en ganska lättsprungen bana, men ändå! 

Jag har dock inte bestämt mig hur det blir med morgondagens lopp. I ärlighetens namn har jag haft liiite ont i halsen idag och även om det känns mycket bättre nu håller jag in i det sista tills jag bestämmer mig. Jag vill inte heller slita ut mig inför Tough Viking nästa helg. Får helt enkelt se om löpardojjorna snöras på imorgon.. 


Bjuder på en riktigt göttig trippelhaka!! 

Nästsista metroträningen

Publicerad 2014-08-21 13:26:30 i Allmänt,

Hejtjoho!

Igår var jag på min nästsista metroträning. Det är en till egentligen men den missar jag pga att studierna i Lund börjar. Det känns tråkigt att tiden med Metro börjar leda mot sitt slut men det har verkligen varit lärorik och jag har fått chansen att göra saker som inte varit möjligt utan dem. Jag tänker framför allt på stridshinderbanan i berga. Där fick jag även turen att bli "dagens doer" som Malin utser efter varje träning och fick med mig en goodiebag från rexona :)

Det kommer bli mycket flängande fram och tillbaka kommande vecka, men det känns pirrigt och spännande. Flytt och Tough Viking, tjihoooo! 

Nu är det uppladdning inför bellmanstafetten. Det genomförs dock mer som en roliggrej än vad det handlar om att topprestera. Det känns skönt då kroppen kändes seg igår under intervallträningen med Metro. 

Goodiebagen från rexona 👌

Lyckorus..

Publicerad 2014-08-20 12:39:32 i Allmänt,

.. Var något som jag kände hela kvällen igår. Efter två dagars vila och återhämtning från någon form av förkylning och trötthet i kroppen efter lördagens lopp kände jag hur det kliade i benen och var riktigt pirrig inför att få träna med kustjägarna. 

Vi fick turen att köra kustjägarnas 5 km långa stridshinderbana och jag säger bara TJIHOOO!! Herregud vad kul det var! Det var allt från klättra i långa nät till att vada genom vatten. Efter hinderbanan avslutade vi med lite styrkeövningar, bland annat gjorde vi armhävningar två och två, se bild nedan. 

Idag blir det träning med Metro och efter gårdagen är alla extremt taggade inför TV, det ska verkligen bli så himla roligt. 

Imorgon ska jag springa Bellmanstafetten med mammas jobb Mevex. Det är endast 5 km så det blir en bra formkoll för att se om jag kommer springa seedingloppet på lördag. 

Missa inte metros artikel om vår träning med kustjägarna här (kolla även videoreportaget haha):
http://touch.metro.se/nyheter/kustjagarnas-hinderbana-gav-bara-en-forsmak-av-vad-som-vantar-i-tough-viking/EVHnhs!IF1pWlvmEIA8s/

Såhär glad kan man vara när man kör hinderbana. Vi skulle gå under stocken som man ser där bak.
Bästa laget!

En erfarenhet rikare

Publicerad 2014-08-17 15:34:30 i Allmänt,

Hejsvejs,

Midnattsloppet gick inte riktigt enligt planerna. Jag är fortfarande är en oerhört orutinerad löpare och jag har myyyyckey kvar att lära. Som att tillexempel den där "tryckande känslan" som jag hade under min joggingtur i torsdag tyder på att det är någonting som ligger i kroppen, samt att huvudvärken jag hade timmarna innan loppet trots resorb och mycket vätska säger att allt kanske inte är riktigt som det ska. Vid 8,5 km hade jag sådant tryck över bröstet och det kändes som att jag inte fick tillräckligt med syre vilket gav mig lite yrsel. På något sätt snubblade jag i alla fall, tror det var för att jag var för att jag kände mig yr, och blev liggande ett tag. Jag fick hjälp och när jag såg på klockan att det bara var 1,5 km kvar fick jag något form av adrenalinpåslag, jag ville verkligen inte bryta ett lopp i oron att hamna i en ond cirkel, jag bad om lite vatten och satte sedan igång i någon form av spurt. Sista kilometern höll jag kring 4 fart och när jag kom i mål var jag ganska borta. Jag fick hjälp till ett tält där jag fick lägga mig ner en stund tills den värsta yrseln och tryck över bröstet var borta. Jag kände att jag definitiv bar på någon form av förkylning. 

Idag har jag ont i huvudet och känner mig "rosslig", hade jag mått såhär igår hade jag definitivt inte sprungit. Men nu är jag i alla fall en erfarenhet rikare och inser vilka signaler man kanske ska lyssna på. Precis som Ullis sa till mig så håller jag fortfarande på att lära känna min kropp och trots att jag garanterat kommer göra fler snesteg så kommer jag i alla fall inte springa med ett tryck över bröstet.

Det var i alla fall jätteroligt men väldigt trångt. Jag hade svårt att ta mig förbi när jag ville öka på farten men det kanske var tur ;) Lina och Tess genomförde i alla fall ett jättebra lopp och jag känner mig att min sluttid på 44.35 inte är mycket att hänga i granen.. Jag är anmäld till seedinglopp för Göteborgsvarvet på lördag och jag får se om jag kommer springa, förhoppningsvis känner jag mig piggare tills dess :)

Denna bild är tagen innan loppet, taggade till tusen ;)


Uppladdning midnattsloppet

Publicerad 2014-08-15 15:00:03 i Allmänt,

Tjabba tjena hallå,

I onsdags bjöds det på en riktigt rolig träning med Malin och Metro-gänget. Först var det lite löpstyrkeövningarna följt av vad jag skulle kalla crossfit inspirerad träning. Först gjorde vi utfall fram till ett visst streck, 10 burpees och gick björngång tillbaka. Sedan gjorde vi samma sak igen fast 9 burpees och en stege ner fram till en burpee. Det var huuuur jobbigt som helst hehe och vi avslutade sedan med 10 stycken backintervaller. Det gick bättre med intervallerna då jag inte körde 100% för att spara baksida lår inför lördagens lopp. 

Hade, trots att jag försökte hålla tillbaka under träningen, träningsvärk i baksidan och rumpan och gav mig därför ut på en lugn 5 km runda igår för att springa ur lite slaggprodukter. Jag höll 5.15 fart och kände mig för första gången på länge ganska pigg. Tyvärr hade jag ett lättare tryck över bröstet då jag känt mig förkyld i någon dag så idag blir det vila och uppladdning så känns det förhoppningsvis superbra imorgon kväll då jag står på startlinjen. 


Metro

Publicerad 2014-08-12 20:11:30 i Allmänt,

Hejhej,
 
Idag skulle jag köra en snabb 6 km men det blev istället ett intervallpass.. Efter 2,6 km var jag "tvungen" att stanna och efter det blev det 3 stopp till... Sjäva tiden jag sprang, sprang jag i 4.09 fart och med pauser sprang jag i 4.25 fart. Nu är det uppladdning inför midnattsloppet på Lördag som gäller, ska bli kul att springa lopp då jag inte har gjort det under hela Juli och då jag dessutom har lite vänner som också ska delta blir det extra roligt :)
 
Nu har i alla fall Metro publicerat deras lag i tough viking och jag har fått turen att delta i Malins lag. Det är därför jag tränar i Stockholm två gånger i veckan. Jag är verkligen superpepp och det ska bli jättekul att köra den långa hinderbanan. Jag håller er uppdaterade om hur det går :)
 
http://www.metro.se/tough-viking/mot-metros-lasarlag-infor-tough-viking/EVHnhd!wr0LDeoKHAyo/
 
 

Tidig start

Publicerad 2014-08-11 06:12:03 i Allmänt,

Hejhej,

Ny vecka, tjiho! Klockan ringde klockan halv fem imorse och nu sitter jag på tåget snart i Stockholm där jag ska träna. Säger bara att det är tur att jag är ledig då jag definitivt måste ta en tupplur när jag kommer hem.

I lördags körde jag intervaller med Salle. Upp- och nedvarvning sammanlagt 4 km. Sedan blev det 10 st 1 min intervaller i ca 3.29 fart, snabbaste intervallen 3.14 och långsammaste 3.35. Vi hade endast 30 sek vila men mellan 7 och 8-intervallen blev det ca 1,5 min vila då jag var tvungen att stretcha ut baksida lår som verkligen drog ihop sig. 

Söndagen bjöd på ett crossfitpass på campus, första besöket på hela sommaren. Vi körde ett EMOTM pass i 16 min. På varje jämn minut gjorde vi en styrkefrivändning, frontsquat och pushjerk och på varje ojämn minut 10 st burpees. Första tre seten körde jag på 40 kg men eftersom man bara gör en kände jag att jag kunde lägga på lite och körde därför resterande på 45 kg. 

Ella har biffat på sig i sommar, starkare än syrran nu... 

Tillbaka i Uppsala

Publicerad 2014-08-08 11:11:44 i Allmänt,

God förmiddag,
 
Jag är i Uppis nu och träningen de senaste dagarna har mest bestått av löpning. Lättast så. Det känns lite tråkigt att hänga i Uppsala när det inte är så många här men jag kommer vara ganska mycket i Stockholm kommande veckor, återkommer mer om det sen.
 
Det som är bra med att vara "hemma" igen är att jag kan gå loss med min smoothiemixer. Jag har prövat att göra juice och det är verkligen gott! Har även köpt chiafrön och ätit chiagröt för första gången, men det smakade inte så mycket så jag måste lära mig smaksätta det bättre. Jag toppar chiagröten med en musli som jag gjorde igår kväll, den blev tyvärr lite bränd men det gick ner...

Tänkte bjuda på mitt juicereccept i alla fall:
 
1 dl Mango
1 dl Hallon
1-2 nävar bladspenat
Ingefära på känsla
Lite citron
1/2 banan
Någon dl Proviva mango, mängd beroende på hur tjock/tunn man vill ha den
 
 
 
 

Löpning

Publicerad 2014-08-05 00:13:52 i Allmänt,

Hejsansvejsan,
 
Förra veckan bjöds det på mycket löpning, förutom mitt 8 km-pass i fredags så blev det en snabb femma på bandet i lördags. Där blev det personbästa på 5 km då jag sprang på 20.44 (1 grads lutning), men det känns fuskigt eftersom det var på band så det gills inte riktigt.. 
 
Dagen har bjudit på lite cirkelträning där det blivit mycket ben och armar. Veckans schema som jag fått av Andreas är lite lugnare än tidigare och det känns som att det är på sin plats. Kände mig ju väldigt trött i kroppen förra veckan och medtanke på midnattsloppet nästa vecka vore det skön att ha en lättare känsla. 
 
Ps. Vet någon hur man får headerbilden i bloggen centrerad? Kan verkligen inte med bloggdesigns vertyget och blir galen på att den inte är i mitten....
 
Saknar redan den här tösen så mycket!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela